Σάββατο 1 Ιουνίου 2013

Συνέντευξη της Προέδρου της "Κοινωνικής Συμφωνίας" Λούκας Τ. Κατσέλη στην εφημερίδα "Μακεδονία"

Η«Μακεδονία» έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα στην πρώην υπουργό Ανάπτυξης Λούκα Κατσέλη, ερμηνεία νόμου της οποίας επικαλείται ο σημερινόςυφυπουργός Νότης Μηταράκης, καθυστερώντας την τελική υπογραφή έγκρισης του προγράμματος αναδιάρθρωσης καιβιωσιμότητας του δημοσιογραφικού μας συγκροτήματος. Η κ. Κατσέλη, αναφερόμενη στην εισηγητική έκθεση του νόμου που η ίδια συνέταξε, καταρρίπτειτους ισχυρισμούς του κ. Μηταράκη περί«ανυπέρβλητων νομικών εμποδίων» και«εκπρόθεσμης υποβολής αιτήματος».«Με τον ν. 3816/2010 ανεστάλη το δικαίωμα κατάθεσης νέων επενδυτικώνσχεδίων λόγω του πολύ μεγάλου αριθμούτων συσσωρευμένων φακέλων που εκκρεμούσαν για έγκριση στο υπουργείο.Η αναστολή αυτή δεν αφορούσε τα προ-γράμματα αναδιάρθρωσης αλλά αποκλειστικά τις νέες επενδύσεις», δηλώνει μεκατηγορηματικό τρόπο στη «ΜτΚ». Μάλιστα η κ. Κατσέλη τονίζει χαρακτηριστικά ότι «σ’ έναν ετοιμοθάνατο, που όμως μπορεί να ζήσει, δεν μπορείς να αρνηθείς την είσοδό του στην εντατική...Είναι σαν να τον πυροβολείς».
Η«Μακεδονία» έθεσε συγκεκριμένα
ερωτήματα στην πρώην υπουργό
Ανάπτυξης Λούκα Κατσέλη, ερμηνεία
νόμου της οποίας επικαλείται ο σημερινός
υφυπουργός Νότης Μηταράκης, καθυ-
στερώντας την τελική υπογραφή έγκρισης
του προγράμματος αναδιάρθρωσης και
βιωσιμότητας του δημοσιογραφικού μας
συγκροτήματος. Η κ. Κατσέλη, αναφε-
ρόμενη στην εισηγητική έκθεση του νό-
μου που η ίδια συνέταξε, καταρρίπτει
τους ισχυρισμούς του κ. Μηταράκη περί
«ανυπέρβλητων νομικών εμποδίων» και
«εκπρόθεσμης υποβολής αιτήματος».
«Με τον ν. 3816/2010 ανεστάλη το δι-
καίωμα κατάθεσης νέων επενδυτικών
σχεδίων λόγω του πολύ μεγάλου αριθμού
των συσσωρευμένων φακέλων που εκ-
κρεμούσαν για έγκριση στο υπουργείο.
Η αναστολή αυτή δεν αφορούσε τα προ-
γράμματα αναδιάρθρωσης αλλά αποκλει-
στικά τις νέες επενδύσεις», δηλώνει με
κατηγορηματικό τρόπο στη «ΜτΚ». Μά-
λιστα η κ. Κατσέλη τονίζει χαρακτηρι-
στικά ότι «σ’ έναν ετοιμοθάνατο, που
όμως μπορεί να ζήσει, δεν μπορείς να
αρνηθείς την είσοδό του στην εντατική...
Είναι σαν να τον πυροβολείς».
Κυρία Κατσέλη, μετά από τρία χρόνια
μνημονίων και με ζητούμενο πλέον την
ανάπτυξη, εργαλεία όπως τα σχέδια
διάσωσης και αναδιάρθρωσης προβλη-
ματικών επιχειρήσεων υπηρετούν κατά
τη γνώμη σας αυτόν τον στόχο;
Η χρηματοδοτική στήριξη για την ανα-
διάρθρωση επιχειρήσεων που προέβλεπε
ο ν. 3299/2004 στη βάση ενός αξιόπιστου
επιχειρηματικού προγράμματος και του
κοινοτικού δικαίου ήταν ένα πολύ χρή-
σιμο εργαλείο, ιδιαίτερα σε περιόδους
κρίσης. Μάλιστα, στο σχέδιο του νέου
αναπτυξιακού νόμου που είχα ετοιμάσει
και είχα δώσει για διαβούλευση τον Αύ-
γουστο του 2010, υπήρχε πρόβλεψη για
ενίσχυση και επέκταση των ρυθμίσεων
αυτών. Δυστυχώς, δεν πρόλαβα... Για λό-
γους που δεν είναι προφανείς, οι ρυθ-
μίσεις αυτές δεν περιελήφθησαν στον
νέο αναπτυξιακό νόμο που ψηφίστηκε
επί υπουργίας Χρυσοχοΐδη.
Υπάρχει ανάλογη ευρωπαϊκή πρακτική;
Βεβαίως. Είναι σε ισχύ και χρησιμοποι-
είται από τα κράτη της ΕΕ. Νομίζω ότι
ειδικά για εμάς στην Ελλάδα θα ήταν
εξαιρετικά χρήσιμο, διότι θα διέσωζε
προβληματικές επιχειρήσεις που όμως
έχουν τη δυνατότητα και τις προϋποθέ-
σεις να γίνουν βιώσιμες. Και μην ξεχνάμε
ότι θα διασώζονταν και πολλές θέσεις
εργασίας.
Όπως ίσως γνωρίζετε, η εφημερίδα
«Μακεδονία» είχε καταθέσει στις 29-
9-2010 σχετικό αίτημα υπαγωγής της.
Έτυχε θετικής γνωμοδότησης από την
Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή του
υπουργείου Ανάπτυξης, την οποία έκανε
αποδεκτή ο τότε υφυπουργός κ. Μω-
ραΐτης, και στη συνέχεια εστάλη για
έγκριση στην Κομισιόν, η οποία επίσης
έκανε δεκτό το αίτημα. Δυστυχώς μέχρι
σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδι-
κασία υπαγωγής μας, διότι το υπουργείο
Ανάπτυξης, πέντε μήνες μετά την από-
φαση της Κομισιόν, ισχυρίζεται ότι το
αίτημα κατατέθηκε εκπρόθεσμα, επι-
καλούμενο ερμηνεία του δικού σας νό-
μου 3816/2010, άρθρο 10.
Μου φαίνεται παράδοξο, εφόσον υπήρξε
θετική γνωμοδότηση της επιτροπής του
υπουργείου, αποδοχή εκ μέρους του τότε
αρμόδιου υφυπουργού και κοινοποίηση
στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι είχε ολοκλη-
ρωθεί ο έλεγχος νομιμότητας, διότι, σε
αντίθετη περίπτωση, δεν θα μπορούσε
να είχε προχωρήσει η διαδικασία. Όπως
ίσως γνωρίζετε, με τον ν. 3816/2010
ανεστάλη το δικαίωμα κατάθεσης νέων
επενδυτικών σχεδίων λόγω του πολύ με-
γάλου αριθμού των συσσωρευμένων φα-
κέλων που εκκρεμούσαν για έγκριση
στο υπουργείο. Η αναστολή αυτή δεν
αφορούσε τα προγράμματα αναδιάρθρω-
σης αλλά αποκλειστικά τις νέες επενδύ-
σεις. Αυτό γίνεται ξεκάθαρο στην ειση-
γητική έκθεση προς τη Βουλή. Γι’ αυτό
άλλωστε δεν τέθηκε κανένας χρονικός
φραγμός για την ειδική κατηγορία των
σχεδίων διάσωσης και αναδιάρθρωσης
προβληματικών επιχειρήσεων. Δεν θέ-
λαμε με κανέναν τρόπο να ματαιώσουμε
τον σκοπό των διατάξεων της ειδικής
αυτής κατηγορίας.
Δηλαδή;
Να το εξηγήσουμε απλά: Οι προβλη-
ματικές αλλά εν δυνάμει βιώσιμες επι-
χειρήσεις που πληρούσαν τις προϋπο-
θέσεις και ήθελαν να υπαχθούν στις
ευεργετικές διατάξεις αναδιάρθρωσης
έπρεπε να μπορούν να διασωθούν. Οι
περιπτώσεις αυτές ήταν λίγες. Σ’ έναν
ετοιμοθάνατο, που όμως μπορεί να ζή-
σει, δεν μπορείς να αρνηθείς την είσοδό
του στην εντατική... Είναι σαν να τον
πυροβολείς.
Κυρία Κατσέλη, μετά από τρία χρόνιαμνημονίων και με ζητούμενο πλέον τηνανάπτυξη, εργαλεία όπως τα σχέδιαδιάσωσης και αναδιάρθρωσης προβληματικών επιχειρήσεων υπηρετούν κατάτη γνώμη σας αυτόν τον στόχο;Η χρηματοδοτική στήριξη για την αναδιάρθρωση επιχειρήσεων που προέβλεπεο ν. 3299/2004 στη βάση ενός αξιόπιστου επιχειρηματικού προγράμματος και του κοινοτικού δικαίου ήταν ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης. Μάλιστα, στο σχέδιο του νέου αναπτυξιακού νόμου που είχα ετοιμάσει και είχα δώσει για διαβούλευση τον Αύγουστο του 2010, υπήρχε πρόβλεψη για ενίσχυση και επέκταση των ρυθμίσεων αυτών. Δυστυχώς, δεν πρόλαβα... Για λόγους που δεν είναι προφανείς, οι ρυθ-μίσεις αυτές δεν περιελήφθησαν στον νέο αναπτυξιακό νόμο που ψηφίστηκε επί υπουργίας Χρυσοχοΐδη.
Υπάρχει ανάλογη ευρωπαϊκή πρακτική;Βεβαίως. Είναι σε ισχύ και χρησιμοποιείται από τα κράτη της ΕΕ. Νομίζω ότι ειδικά για εμάς στην Ελλάδα θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο, διότι θα διέσωζε προβληματικές επιχειρήσεις που όμως έχουν τη δυνατότητα και τις προϋποθέσεις να γίνουν βιώσιμες. Και μην ξεχνάμε ότι θα διασώζονταν και πολλές θέσεις εργασίας.
Όπως ίσως γνωρίζετε, η εφημερίδα«Μακεδονία» είχε καταθέσει στις 29-9-2010 σχετικό αίτημα υπαγωγής της.Έτυχε θετικής γνωμοδότησης από την Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή του υπουργείου Ανάπτυξης, την οποία έκανε αποδεκτή ο τότε υφυπουργός κ. Μωραΐτης, και στη συνέχεια εστάλη για έγκριση στην Κομισιόν, η οποία επίσης έκανε δεκτό το αίτημα. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία υπαγωγής μας, διότι το υπουργείο Ανάπτυξης, πέντε μήνες μετά την από-φαση της Κομισιόν, ισχυρίζεται ότι το αίτημα κατατέθηκε εκπρόθεσμα, επικαλούμενο ερμηνεία του δικού σας νόμου 3816/2010, άρθρο 10.Μου φαίνεται παράδοξο, εφόσον υπήρξεθετική γνωμοδότηση της επιτροπής του υπουργείου, αποδοχή εκ μέρους του τότε αρμόδιου υφυπουργού και κοινοποίησηστην ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι είχε ολοκλη-ρωθεί ο έλεγχος νομιμότητας, διότι, σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα μπορούσε να είχε προχωρήσει η διαδικασία.Όπως ίσως γνωρίζετε, με τον ν. 3816/2010 ανεστάλη το δικαίωμα κατάθεσης νέων επενδυτικών σχεδίων λόγω του πολύ μεγάλου αριθμού των συσσωρευμένων φακέλων που εκκρεμούσαν για έγκριση στο υπουργείο. Η αναστολή αυτή δεν αφορούσε τα προγράμματα αναδιάρθρωσης αλλά αποκλειστικά τις νέες επενδύσεις. Αυτό γίνεται ξεκάθαρο στην εισηγητική έκθεση προς τη Βουλή. Γι’ αυτόάλλωστε δεν τέθηκε κανένας χρονικός φραγμός για την ειδική κατηγορία των σχεδίων διάσωσης και αναδιάρθρωσης προβληματικών επιχειρήσεων. Δεν θέλαμε με κανέναν τρόπο να ματαιώσουμετον σκοπό των διατάξεων της ειδικήςαυτής κατηγορίας.
Δηλαδή;Να το εξηγήσουμε απλά: Οι προβληματικές αλλά εν δυνάμει βιώσιμες επιχειρήσεις που πληρούσαν τις προϋποθέσεις και ήθελαν να υπαχθούν στις ευεργετικές διατάξεις αναδιάρθρωσης έπρεπε να μπορούν να διασωθούν. Οι περιπτώσεις αυτές ήταν λίγες. Σ’ ένανετοιμοθάνατο, που όμως μπορεί να ζήσει, δεν μπορείς να αρνηθείς την είσοδό του στην εντατική... Είναι σαν να τον πυροβολείς.