Δευτέρα 10 Ιουνίου 2013

Άρθρο στην εφημερίδα "ΤΟ ΠΑΡΟΝ", της 09/06/2013 για τις επικείμενες αλλαγές στον "Νόμο Κατσέλη" για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά (πλήρες κείμενο).

«Άλλο ένα δωράκι στις τράπεζες» οι τροποποιήσεις του «Νόμου Κατσέλη» που επιδιώκει η κυβέρνηση
Απουσιάζουν από το Σχέδιο Νόμου μέτρα ουσιαστικής διευκόλυνσης για ενήμερους δανειολήπτες και μείωσης του βάρους της υπερχρέωση
«Πρόγραμμα διευκόλυνσης ενήμερων δανειοληπτών» ονομάζει η κυβέρνηση την πρωτοβουλία της να αλλάξει το ν. 3869/2010 γνωστό και ως  «Νόμο Κατσέλη» με τροποποιήσεις που ήδη κατέθεσε στη Βουλή.
Ωστόσο-όπως έκανε γνωστό η π. υπουργός, Πρόεδρος της «Κοινωνικής Συμφωνίας», Λούκα Τ. Κατσέλη με Δελτίο Τύπου και παρεμβάσεις της σε διάφορα ΜΜΕ- οι ρυθμίσεις αυτές του Υπουργείου Ανάπτυξης αντί να ανακουφίζουν και να διευκολύνουν τους υπερχρεωμένους δανειολήπτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων που ανέλαβαν υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες από τις σημερινές, δυσχεραίνουν την πρόσβασή τους στις πρόνοιες του ισχύοντος νόμου και αποκλείουν την προσφυγή σε αυτόν ενός μεγάλου αριθμού δυσπραγούντων συμπολιτών μας.
Σύμφωνα με την πρόεδρο της «Κοινωνικής Συμφωνίας», σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης και υψηλής ανεργίας όπου το πρόβλημα της υπερχρέωσης αποτελεί βραχνά για πολλά νοικοκυριά, «οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου για την παροχή διευκολύνσεων σε ευαίσθητες κατηγορίες δανειοληπτών ενυπόθηκων δανείων είναι καταφανώς ανεπαρκείς για να συνεισφέρουν στην ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος».
Σωρεύουν ένα πλήθος προϋποθέσεων, τονίζει,  που «εντέλει περιορίζουν στο ελάχιστο τους δανειολήπτες που μπορούν να υπαχθούν σε αυτές. Η«διευκόλυνση» που προσφέρουν ελάχιστα ανακουφίζει». Αντίθετα, «είναι αναποτελεσματική, καθώς αποκλείει από αυτή τα μη ενυπόθηκα δάνεια  που τρέχουν με υπέρμετρα επιτόκια, όπως άλλωστε και εκείνα με ληξιπρόθεσμες οφειλές».
Η Λούκα Τ. Κατσέλη, έχει χαρακτηρίσει την κίνηση αυτή της κυβέρνησης «άλλο ένα δωράκι προς τις τράπεζες», τονίζοντας, μάλιστα, πως με τον τρόπο αυτόν, πέρα από τα €50 δις της ανακεφαλαιοποίησής τους που ήδη βαρύνουν το εξωτερικό χρέος της χώρας, τους δίνει άμεση πρόσβαση και στα €20 δις που αποτελούν το χρέος των νοικοκυριών.
Ως επιπρόσθετο λόγο αυτών των κινήσεων η π. υπουργός δείχνει την πρόθεση της κυβέρνησης να συμβάλει ώστε οι τράπεζες που είχαν τιτλοποιήσει τα μη εξυπηρετούμενα σήμερα δάνεια να τα εμφανίσει ως εξυπηρετούμενα, για λόγους λογιστικής μέσω της μηνιαίας καταβολής ποσοστών των δόσεων, αντί την αναστολή εξυπηρέτησής τους μέχρι τα ειρηνοδικεία να εφαρμόσουν τις πρόνοιες του «Νόμου Κατσέλη» για όσους προσφεύγουν σε αυτά.
Η μέχρι σήμερα αξιοποίηση του «Νόμου Κατσέλη» για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά από τους δανειολήπτες -στα διάφορα δικαστήρια εκκρεμούν ήδη πάνω από 45 χιλιάδες προσφυγές- αποδεικνύει όχι μόνο τη χρησιμότητά του για τον πολίτη που βρέθηκε ξαφνικά μπροστά στις πύλες της εξαθλίωσης, αλλά και επιβεβαιώνει την ουσιαστική βοήθεια που τους προσφέρει για να βγουν από τα αδιέξοδα της υπερχρέωσης.
Η άποψη της Λούκας Τ. Κατσέλη για την επιχειρούμενη αλλαγή του κοινωνικού χαρακτήρα και του φιλολαϊκού πνεύματος του Νόμου 3869/2010 που επιδιώκει η κυβέρνηση κωδικοποιείται στις παρακάτω συγκεκριμένες  αναφορές της:
α) Η ρύθμιση προβλέπει ως υποχρεωτική την ελάχιστη μηνιαία καταβολή ποσού 10% των δόσεων, και μάλιστα για όλα τα δάνεια προκειμένου να υπαχθεί ο οφειλέτης στις ρυθμίσεις του και θα αποκλείσει ή θα δυσχεράνει την πρόσβαση στον νόμο της πλειοψηφίας  υπερχρεωμένων νοικοκυριών.
β) Η υποχρέωση προσκόμισης πλήθους εγγράφων ήδη από το στάδιο της υποβολής της αίτησης επιβαρύνει τη διαδικασία και μάλιστα με ασαφείς διατάξεις, γεγονός που στην πράξη θα οδηγήσει  σε απόρριψη πολλών αιτήσεων για τυπικούς λόγους και αποτελεί και αρνησιδικία.
γ) Η αύξηση της περιόδου ρύθμισης των χρεών από τέσσερα  σε (μέχρι) πέντε έτη δεν διευκολύνει την προοπτική των δανειοληπτών για μία ταχύτερη έξοδο από το καθεστώς της υπερχρέωσης και ένα νέο οικονομικό ξεκίνημα.
δ) Η έναρξη της περιόδου ρύθμισης των χρεών με την κατάθεση της αίτησης δεν διασφαλίζεται από το περιεχόμενο των διατάξεων και στην ουσία λειτουργεί ευεργετικά  υπέρ των τραπεζικών συμφερόντων.
ε) Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, για τον οποίο είχε προαναγγελθεί η επίτευξή του με τη σύμφωνη γνώμη πιστωτών με το 51% των χρεών καταργείται και ουσιαστικά αποδυναμώνεται και το στάδιο του δικαστικού συμβιβασμού (που χάριν εντυπώσεων πλέον ονομάζεται «προδικαστικού συμβιβασμού»), καθώς ο οφειλέτης δεν μπορεί να επανέλθει με τροποποιημένο σχέδιο ρύθμισης.
στ) Τέλος το Σχέδιο Νόμου της κυβέρνησης δεν κάνει ούτε τα ελάχιστα βήματα για επέκταση των θετικών ρυθμίσεων του Νόμου 3869/2010 σε άλλες κατηγορίες που βρίσκονται σε μόνιμη αδυναμία εκπλήρωσης των οφειλών τους όπως των αυτοαπασχολούμενων εμπόρων.